lunes, 28 de mayo de 2012

ULTRAVOX "Brilliant" Análisis tema por tema


ULTRAVOX Brilliant

“Radiate and shine – to light your path to glory…”

 

 

 As far as new studio album releases go, the collaborative talents of the classic line-up of  ULTRAVOX, featuring Midge Ure, Billy Currie, Chris Cross and Warren Cann, have been somewhat buried for twenty-eight years. Thankfully, that’s no longer the case. They’re back, stepping boldly into the spotlight with ‘Brilliant’, their new studio album, recorded in Canada, Los Angeles and the UK.


Ahora que sale un nuevo álbum, los talentos colaborativos de ULTRAVOX, compuestos por Midge Ure, Billy Curie, Chris Cross y Warren Cann han estado de alguna manera enterrados durante 28 años. Afortunadamente, esto ya no es así. Han vuelto, avanzando audazmente hacia los focos con “Brilliant” su nuevo álbum de estudio, grabado en Canadá, Los Ángeles y el Reino Unido.
  


As an album, ‘Brilliant’ is a contemporary sound art for 2012, yet it’s etched with those deep, idiosyncratic electro sound pictures you’d expect – all contrasted with some moderately rocked-up guitar interchanges. It’s very much punctuated throughout with Chris’ familiar synthesized bass foundation, one that in this instance, anchors the record to the band’s definitive roots, while in addition, there are moments that show the lighter flashes of upbeat popular accessibility that we’ve witnessed with past commercial successes. Lyrically, it’s a poetic narrative, very much gesturing towards the emotional and most certainly reflected back within the musical elements – occasionally in the form of some chilling harmonic sweeps, but mainly with the monochrome cinematic moments of mood magic that ULTRAVOX do so well. There’s an array of treated vocal experiments from Midge – as such giving the album its modern gloss.

Como álbum, “Brilliant” es un sonido contemporáneo para 2012, aunque está grabado con esos profundos e idiosincráticos sonidos electrónicos que esperas-todo en contraste con algunos intercambios de guitarra rock. El álbum está muy enfatizado con los familiares sonidos del bajo del sintetizador de Chris, el cual ancla el disco en las raíces definitivas del grupo, mientras además, hay momentos que muestran los flashes más brillantes de animada accesibilidad popular que hemos atestiguado en los anteriores éxitos comerciales. Líricamente, es poesía narrativa, acercándose mucho a la parte emotiva reflejada mayormente en los elementos musicales-ocasionalmente en la forma de escalofriantes barridos de harmónica, pero fundamentalmente con los momentos monocromos y cinemáticos de talante mágico que tan bien hace ULTRAVOX.

Live’ is the powerfully outspoken opener, with a fiery mantra, bright melodic contours, interesting shifts in key and not least an intensely powerful drum sound. The piano runs very much mirror the lively motifs of Dancing With Tears In My Eyes, and the track hosts a similar soaring chorus. The mood magic arrives with overdriven guitar riffs eventually dissolving beautifully to form a simple, yet moving atmospheric break, still underpinned by Warren’s drums, but crossing the map into a modern edged bright and intensely catchy synth hook. A potential tour anthem, very much setting the standard here on in; any pre-held misconceptions about a record that might be lacking some meat on the bones are instantly cast aside. ‘Flow’ outwardly pushes aspects that invade the perimeters of a regular Midge Ure solo effort, albeit with an ULTRAVOX-styled charismatic instrumental break, but it’s the current single, and title track, ‘Brilliant’, that radiates a glow that’s so unmistakably ULTRAVOX. It’s a luminous construction, articulated by those previous melodic concepts that were so prominent in the past; intensified with a euphoric synth tapestry that goes some way to create an intoxicating nostalgic touch.



“Live” es la poderosa apertura, con un fogoso mantra, contornos melódicos brillantes, interesantes toques en el teclado y no menos intensamente poderoso sonido de batería. El piano hace algo muy parecido a lo que hacía en “Dancing With Tears In My Eyes”, y el tema acoge un coro similar. El talante mágico llega con frenéticos toques de guitarra que eventualmente se disuelven bonitamente para crear una emocioante pausa atmosférica, aún apuntalada por la batería de Warren, pero llegando a una brillantez moderna y un intensivo y pegadizo gancho synht. Un potencial himno de gira, muy ajustado a los estándards; todos los conceptos erróneos sobre que un disco pueda carecer de sustancia desaparecen instantáneamente. “Flow” aparentemente muestra facetas que invaden los perímetros del esfuerzo en solitario de Midge Ure, aunque con un estilo instrumental y carismático de ULTRAVOX, pero es el actual single y tema, “Brilliant”, el que irradia un fulgor que es tan inconfundiblamente ULTRAVOX. Es una construcción luminosa articulada por esos previos conceptos melódicos que eran tan prominentes en el pasado; intensificados por un tapiz de synth eufórico que de alguna manera aporta un toque embriagadoramente nostálgico.



But it doesn’t stop there. For the old-school fundamentalists, ‘Change’ is most likely to be one of the highlights of the album. It’s a lusty gathering of reflective imagery – a large-scale tone painting that not only resonates deeply, but filters through electro regions that range from KRAFTWERK’s ‘The Model’ to VISAGE’s ‘Fade To Grey’ – such clever orientation guided by Billy’s provocative ARP Odyssey lines. Following the mid section, a gracious piano run loans its spine-tingling enchantment, giving way to gentle counter-melodic ripples that become enclosed within the existing deep waves of metallic synth back-story. Nocturnal and intensely European. An absolute classic.

Pero no se para aquí. Para los fundamentalistas de la vieja escuela, “Change” es la que va a ser una de las destacadas del álbum. Es un acopio de imágenes reflexivas-una larga escala de tonos de pintura que no sólo resuenan profundamente sino que se filtra a través de las regiones electrónicas que van desde “The Model” de KRAFTWERK hasta “Fade to Grey” de VISAGE-la orientación inteligentemente guiada por las líneas provocativas del arpa Odissey de Billy. Siguiendo la sección media, un cortés piano enaltece el hormigueo de la espina dorsal, dando paso a gentiles ondas melódicas que se envuelven con las profundas olas del synth metálico. Nocturna e intensamente europea. Un clásico absoluto.  


 Bringing about a bold rhythmic transformation is the anthemic ‘Rise’. A track that’s sure to become another staple within the newly invigorated ULTRAVOX catalogue; an unbreakable structure consisting of an electro-centric haven, styled with an updated metrical drive that can still kick back to retro. Previously quoted here as 2012’s answer to ‘Western Promise’ – there’s that immense percussive persuasion at work, decorated with one of Midge’s signature elevating vocal melodies. Animated movements slowly become draped in the virtuosity of a saw-tooth Odyssey break. Add to that even more characteristic layers and we have the scents of all those original outbursts, plus enough infectious charm to remind us how we all got here. In complete contrast, like black against white, the haunting reveries of ‘Remembering’ reveal themselves. Backtracking through the echoing corridors of life; later bringing with it some up to date, yet very average laid back pop overtones.



El himno “Rise” aporta una rítmica transformación. Un tema que seguramente se convertirá en otra grapa del nuevamente avivado catálogo de ULTRAVOX; una estructura irrompible consistente en un centro electrónico, acompañado con un actualizado empuje métrico que todavía puede volver a lo retro. Previamente señalado aquí como respuesta a “Western Promise”-hay esa inmensa persuasión percusiva en el trabajo, decorada con la firma de la elevada melodía vocal de Midge. Movimientos animados lentamente se solapan en la virtuosidad de la pausa del arpa Odyssey. Añadir a eso más capas características y tenemos los aromas de todos esos originales arranques, suficiente encanto contagioso para recordarnos como llegamos aquí. En completo contraste, como blanco contra negro, las acechantes ensoñaciones de “Remembering” se desvelan ellas mismas. Explorando a través de los retumbantes corredores de la vida, luego se vuelven actuales mezclándose con pop harmónico.

‘Hello’ hails a more traditional rhythmic drive, drenched with eastern-tinged guitar power that’s set against a delicate piano melody. The atmospheric breakout of futuristic vocal is bathed in chilly washes of synth before the elements later develop into an artful web of guitar and hard-edged Odyssey sounds – each taking a lead, pushing and steering towards the vision of a somewhat elegant masquerade. The meandering static of ‘One’ with its melancholy tones, edges it’s way forward and brings a gradual building of echo-like timeline around a strong percussive framework. There’s even a brief moment of chime-like lift.

“Hello” tiene un empuje más tradicional y rítmico, ensopada con el poder de la guitarra puesta contra una delicada melodía de piano. La atmosférica fuga de voz futurista está bañada en escalofriantes lavados de synth antes de que los elementos evolucionen luego en una astuta red de guitarra y ribeteada con sonidos Odyssey-cada uno tomando el mando, empujando y controlando hacia la visión de alguna elegante marcarada. La estática serpenteante de “One”, con sus tonos melancólicos, ribetea su forma hacia delante y aporta una construcción gradual de orden cronológico y un marco de fuerte percusión. Incluso hay un momento de elevación como de carillón. 


For huge dramatic tension however, it has to be ‘Fall’, delivering a scene setting prelude before velvet like vocals align themselves against the abstract backdrop. It’s also decorated with bell like chimes; such gentler moments echoing a close cousin to ‘Lament’. Intrepid weighty synths suddenly swing into action, creating unrelenting depths of cathedralesque chords. There’s a moment as it edges back to the subdued with an unforgettable Celtic twist of violin melody, but in the main, it’s a multilayered sound, building like thunderclouds; think strength, and a depth of atmospherics laden with textured guitars and fluttering piano motifs – all of which leave in its wake the swirling mists of the ‘Vienna’ video. Keeping the progression dark, despite its upbeat tempo, is ‘Lie’ – another standout track, given that it’s not only drenched in pure synth richness, but completed with emotional guitar work. A shimmering uplift that is simple in concept.

Sin embargo, para una enorme tensión dramática, tiene que ser “Fall”, entregando un preludio escénico antes de que las cuerdas vocales de terciopelo se alineen contra el abstracto telón de fondo. También está decorada con timbres como campanillas; dulces momentos que  se hacen eco de “Lament”. Intrépidos e importantes synths de repente entran en acción, creando profundidades inexplorables de acordes catedralícios. Hay un momento cuando se acerca a la parte tenue con un inolvidable giro céltico de melodía de violín, pero principalmente, es un sonido de múltiples capas, construyendo como cumulonimbos; piensa en la fuerza, y una profundidad de interferencias cargadas de texturas de guitarras y revoloteantes motivos de piano-todo lo cual deja en su estela la neblina como remolino del video de “Vienna”. Manteniendo su progresión oscura, a pesar de su tempo animado, está “Lie”-otro tema destacado, dado que no sólo está empapada en pura riqueza synth sino que también se completa con emotivo trabajo de guitarra. Un brillante sostén que es simple en el concepto.

The quick ‘I Remember (Death In The Afternoon)’ style step of ‘Satellite’ has superb vocal/guitar interplay; a subtle layering of vocal that drives depth on the verses and meets the sinister guitar crossfire by way of answer – very evocative. The dazzling, yet subtle swift keyboard movements lift the choruses and there’s a sprightly bridge to the most impressive string break. If an instrument could have an example of a particularly striking moment in its lifetime then this would most definitely be it. So alive, the strings draw breath. Smoldering longingly with thickening timbres, before the organic tone of its smoky lows slip back to mirror the melodic line of the track – now reaching sweet heights. A dramatic closure, fleshed out with guitars – an atmosphere that undoubtedly delivers moments from eden. Another showstopper.

El rápido “I remember (Death In The Afternoon)” estilo de “Satellite” tiene una suprema interacción de voz y guitarra; una sutil capa de voces que aporta profundidad a las estrofas y encuentra el siniestro fuego cruzado de guitarra como modo de respuesta-muy evocativo. Los deslumbrantes y sutiles y veloces movimientos del teclado levantan los coros y hay un ágil puente hacia la más impresionante pausa de cuerda. Si un instrumento pudiese tener un ejemplo de un particularmente destacado momento en su vida sería este seguro. Tan vivo, las cuerdas dan aliento. Provocando con nostalgia con timbres espesados, antes de que el tono orgánico de su humeante bajo se deslice hacia atrás para reflejar la línea melódica del tema-ahora alcanzando dulces alturas. Un dramático cierre, desarrollado con guitarras-una atmósfera que indudablemente trae momentos del edén. Otro éxito clamoroso.

For ULTRAVOX, ‘Brilliant’ marks out a fundamentally structured pathway to an enriched repertoire, flaunting at times the tonal residue and decay of ‘Rage In Eden’, but it’s ‘Contact’ that heralds the pianissimo ending if you like, and completes the work, and yes, in much the same way as ‘Your Name (Has Slipped My Mind Again)’ affects the contours of ‘Rage In Eden’. It’s got that intimate vocal. The expressive bass guides the immense sense of loneliness here, while the violin and guitar weep gently within their own space. It almost certainly swings the compass back towards the starting point, which in this case isn’t ‘The Voice’, but ‘Live’ – just as uplifting and holds the same portion of contrast. And while some may not consider the band to be breaking new territory, that isn’t strictly speaking the case.
‘Brilliant’ presents a re-invigorated ULTRAVOX; a band that are happy to tread familiar boards, yet are self assured enough to step forwards onto additional floor space in terms of tapping into modernistic post production tweaks. You’ll hear it all here. The result: not just ‘Brilliant’, but both a brilliant and new beginning.

Para ULTRAVOX, “Brilliant” marca un camino fundamentalmente estructurado a un enriquecido repertorio, alardeando a veces del residuo tonal y la decadencia de “Rage in Eden”, pero es “Contact” la que anuncia el suave desenlace  y completa el trabajo, y sí, en la misma línea que “Your Name (Has Slipped My Mind Again)” adopta los contornos de “Rage in Eden”. Tiene esa voz íntima. El expresivo bajo guía el inmenso sentido de soledad aquí, mientras que el violín y la guitarra lloran suavemente en su propio espacio. Ciertamente casi balancea el compás hacia el punto de partida, el cual en este caso no es “The Voice” sino “Live”-sosteniendo y mantiene la misma porción de contraste. Y mientras algunos no consideran que el grupo esté explorando nuevo territorio, este no es el caso estrictamente hablando.
 
“Brilliant” presenta un ULTRAVOX revigorizado; un grupo que está feliz de pisar  tablas familiares, puesto que tienen la suficiente confianza de avanzar hacia espacios adicionales en términos de sacar pellizcos modernistas en la post producción. Lo oirás todo aquí. El resultado: no sólo “Brilliant.

Traducción: Silvia

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